lördag, april 21, 2007

Under Ytan

Jag har på sistone ifårgasatt mitt eget beslut av att inte fly det här landet för tex. något varmare sådant under en period så som tex. Jonas och hans Australienresa.
Fast så idag en vanlig dag jobbet slog det mig likt bibeln slog Jesse Jackson!
Jag hade nämligen en saltsjöbadsunge som kom in 20 minuter i 3 och skulle ha 120 burkar öl, 96 burkar blandad cider och 4 dunkar boxvin, för vad som enligt egen utsago var "En fördrink" på "Lantstället på Älgö". Jag insåg snabbt att det var den slopade fastighetsskatten på Älgötomten som betalade kalaset men det är i sammanhanget faktiskt irrelevant.
Vad som är relevant däremot var att en bekant till honom också befann sig i butiken och de båda inledde ett samtal som förhöll sig på en så pass hög nivå att jag seriöst övervägde att strypa dem båda långsamt där och då i butiken. Under samtalets gång nämndes det i klassisk saltsjöbadsanda att min kund precis hade "Kommit hem från Australien, Sydney." där han varit i ett år. Hans slaglinje fick dock ingen effekt då hans vän svarar: "Jasså? Jag också. Var bodde du?" och så var slaget inlett. Vem bodde i finast område!? Resten av samtalet var dock obegripligt för mig och jag var dessutom tvungen att hämta mer öl så jag fick aldrig ut någon klar vinnare men jag misstänker starkt att min kund förlorade då han hade en aningen frustrerad min när jag kom tillbaka.
och då slog det mig att mina 3 månader i kungsängens mörkaste skogar vs. Jonas kringflackande 11 månader i australien var precis så det skulle vara.
och jag ångrar mig inte längre.

Inga kommentarer: