fredag, april 06, 2007

Bolshoi Booze

Alla frågar om losers, och jag har funderat mycket på det på sistone.
Losers består av ungefär 2-4gb bildgallerier och htmfiler, trafiken till sidan är egentligen minimal, när man ser till det stora hela.
Att få ett hyffsat webhostingavtal på såpass mycket utrymme och lite trafik är i princip omöjligt hos något etablerat företag. Omöjligt i den bemärkelse att det blir helt galet dyrt.
Losers låg hostat hos Norman som var serveradmin på Nine innan, helt gratis, på ganska schyssta servrar med bra lina. Desvärre är Norman en fitta och det funkar inte så längre.
Så för tillfället ligger Losers och samlar skräp på min dator därhemma.
Det finns två lösningar på detta problem, den första är att helt sonika hosta losers själv, dvs. sätta upp en server hemma.
För det behöver man en dator som agerar server, det är inte spec. svårt att få tag på egentligen, lite pengar får man nog lägga ner men inte speciellt mycket med tanke på att den kan vara ganska kass utan att det spelar någon större roll.
Man behöver en snabb internetuppkoppling. Detta är nästan det viktigaste, för tillfället har jag en 24mbits uppkoppling hemma, den hade _nog_ klarat den trafik som losers genererar, men det är på gränsen.
Man behöver den tekniska kompetensen för att få allt detta och funka.
För tillfället känner jag bara en person som hade kunnat ordna detta, det är Audell, och han är nog fett inte sugen på att göra det, alternativet är att försöka fixa det själv, vilket tar lång tid och mycket engagemang, vilket jag känner att jag inte har.
Lösning 2 är att skära ner på innehållet.
Helt enkelt, mindre bilder, mer text.
Då hade man kunnat hosta losers hos en isp för en hyffsad summa varje månad.
Det finns problem med det också, dels har jag för tillfället inte råd med en sån utgift för vad som egentligen är ett hobbyprojekt, dels är jag inte sugen att skära ner på innehållet, för lite av hela tanken med losers försvinner då.
Jag hittar helt sonika inte en optimal lösning för hur losers skulle fungera. Ingen av de ovan nämnda är som sagt riktigt bra.
Så nu vet ni det, jag arbetar på att hitta en bra lösning.

1 kommentar:

Rxn sa...

Så länge sidan kommer upp, den är saknad. faktiskt. Det är ju mer än bara en sida med bilder, det är historia.