torsdag, mars 20, 2008

Say it ain't so.

Jag läser mycket tidningar när jag har tid över, och med tidningar menar jag riktiga tidningar, morgontidningar. Jag har inte läst aftonbladet eller expressen eller någon av deras avkommor på väldigt länge, jag slutade med det när jag insåg att de inte längre skrev nyheter utan snarare berättelser och skvaller som mer eller mindre gränsar till fiktion. De har förändrats gradvis under ett antal år tycker jag, jag vet aldrig om de egentligen var seriösa men under de senaste åren tycker jag mer och mer de blivit som den brittiska aftonpressen, något jag är helt ointresserad av att stödja och finner alltför frustrerande för att läsa. Jag är långt ifrån ensam om denna upptäckt, realisation, jag talar med många om det, ofta, folk som fortfarande konsumerar dessa tidningar, bildade människor och alla verkar hålla med mig, men de fortsätter likt så att konsumera, injicera dessa kvasinyheter kompulsivt. Kvällstidningarna är inte ensamma om detta fenomen, de har allstrat en helt ny typ av ovidkommande reflektioner, samhällsbloggarna, schulman & co, den senaste i raden som jag upptäckte alldeles just idag http://www.blondinbella.se/en, av många bortskämda stureplanshangarounds som hittat ett sätt att genom det allra vackraste Paris Hilton introducerade inspirerat groteska beteende mata sitt eget förmodligen undermåliga självförtroende och samtidigt profitera på det genom att hälla bensin på andras identitetsbränder. Jag vet inte vad det är, men jag hoppas det är någon form av komik, för 260 000 människor besöker alltså denna i det stora hela helt irrelevanta persons blogg med helt irrelevanta åsikter varje dag. Jag förstår det inte, och det enda som glädjer mig i sammanhanget är att hon, likt så många andra, förmodligen slutar som nerknarkad kvartershora kring birger jarl förtärd av sina egna ideal. Och just när jag tycker att allt hopp är ute för alla av oss så kommer de gamla hederliga morgontidningarna i vad som förefaller vara stark motvind och som fortfarande kämpar för att rapportera objektivt om relevanta nyheter och kämpar för att producera tankeväckande gästspel och morötter för samhällsdebatt med något som revolutionerar mina tankebanor och fortfarande får mig att tro att det finns någon form av hopp för en bildad och relevant informationskonsumtion:
http://sydsvenskan.se/kultur/article310081.ece

Inga kommentarer: