söndag, januari 04, 2009

I never knew.

Jag har själv svårt att avgöra om det är ironi eller om jag verkligen menar det.

"Hej Malmö Opera och Musikteater.
Jag känner att en presentation vore på plats. Mitt namn är Mattias (Do not google me), jag är 22 år gammal och statsanställd, med det avklarat bör jag kanske driva in på vad som är mer relevant för följande innehåll. Det är nämligen som så att jag nyligen var på besök hos er för att se Jesus Christ Superstar och jag kände spontant att jag ville dela med mig av mina upplevelser under min vistelse hos er. Jag vill redan såhär inledningsvis poängtera att mina erfarenheter av er verksamhet är övervägande positiva. Jag har besökt er många gånger och har även några veckor under min skolgång praktiserat på teatern, jag har alltid blivit trevligt bemött och fått se väl producerade föreställningar, min inställning till er är således generellt positiv. Under mitt senaste besök möttes vi av en fantastisk föreställning och kvällen var synnerligen lyckad, jag kände dock att det var två detaljer jag inte kunde släppa angående café/pausverksamheten. Speciellt då personalen på plats var väldigt trevlig och pausfikan väl godkänd.
Det första som slog mig när jag kommer upp på andra våningen av teatern var den, för mig nytillkommna serveringsytan strax ner till vänster från cafeterian, ett välkommet iniativ då det uppenbarligen måste saknats sittplatser tidigare. Dock ställde jag mig spontant frågande till hur pass genomtänkt utplaceringen av dessa förvisso enkelt snygga bord & stolar egentligen var i teaterns stora hela. När varenda detalj i teatern i övrigt är formgiven och den arketektoniska stilen är såpass påtaglig generellt stack den helt klart i ögonen på en simpel (och jag betonar simpel, då man knappast behövde vara intresserad av arkitektur för att se att det såg underligt ut) besökare som mig själv, den blev genast sällskapets samtalsämne, och desvärre var det mestadels inga positiva ord som fälldes om den. Jag har inbilliat mig själv att detta helt enkelt måste varit något snabbt påtänkt påfund för att möta det stora publiktryck era föreställningar genererar, en ytterst tillfällig lösning, tills en mer för atmosfären skonsam lösning kommit på plats. Detta kan verka som en trivial detalj i det stora hela, och det är den defintivt, men icke desto mindre irriterande för det.
Det andra var vad som mötte oss när vi kom ut under pausen, bortsett från ovan nämnda serveringsyta, vår fika, som vi betalat en respektabel summa för, jag tänker däremot inte klaga på prissättningen som jag anser i sammanhanget får vara acceptabel. Speciellt då maten var väl godkänd och dryckesutbudet utmärkt. Jag trodde dock att jag, under en tillställning som detta och med summan för det hela i färskt minne kunde förvänta mig att åtminstone få pausunderhållningen serverad på en riktig servis? Vi möttes av papptallrikar och plastbestick av simpel gatukökskvalité. Underligt, då man till och med på närliggande gatukök (Stippes) får maten serverad på en riktig servis. Det hela var för mig ytterst svårförstått, och den enda rimliga förklaring på detta måste vara att vi besökte teatern på just den dagen då servisen var tagen ur tjänst för rengöring eller liknande.
Jag blev ytterst begrundad av dessa två detaljer och kände att jag var tvungen att helt enkelt höra av mig till teatern med dessa betraktelser, kanske kan en simpel besökares (som mig själv) perspektiv ibland behövas. Annars får jag som sagt tacka för en mycket trevlig kväll.
Mvh.
Mattias (Do not google me)"

Inga kommentarer: