söndag, maj 24, 2009

Running from the inferno

Jag hade inte varit på Malmöhus på jag vet inte hur många år, så när jag väl kom dit fick jag en mindre uppenbarelse över hur fantastiskt bra det faktiskt var. Jag trodde alla Svenska muséer var som Nationalmuséet, vilket var det jag senast besökte utöver Moderna, dvs. stela, tråkiga, fyllda med konst som inte tilltalar mig och framförallt, väldigt Stockholm-eska.
Oavsett, Malmöhus för 40:-(?) (Entré till Tekniska inkluderat!), rekommenderas.

Kungsvåningen, väldigt "skönheten och odjuret"-aktig.

Lyckades aldrig riktigt klura ut exakt vad den här delen av muséet handlade om, men det måste ha varit något om designhistoria illustrerat i smycken och acessoarer.
Oavsett, hela den här montern var som gjord för mig, jag ville ta hem alltihopa.

och direkt efter den där silvermontern hittades den här tavlan, som jag vill ha framför sängen.

Som hängde i det här rummet!
Helt galet var det, en gammal kyrka verkade det som, som dom gömt längst upp i hörnet på muséet.
Starkt imponerande.

Ytterligare en tavla jag ville ta hem.

Sen kom vi till historiedelen, som var förvånansvärt intressant.
Rätt mycket om Swe-Den krigen, men framförallt! Massa Malmöhistoria som var galet intressant, t ex hur hela stan varit i dansk-korsvirkes-hedmanska-steakhouse-lilla-torg-stil tills massa Stockholmare kom hit och bestämde sig för att bygga Disneyhus utan någon relevans.

Hittade även till min stora förtjusning en liten Amalthea-hörna!
Fett med credd

Egentligen var den enda nackdelen att jag tyckte att Danskhatet var något i överkant ibland.
Den Svenska sidan framhävdes alltid som den 'rätta', och försvenskningen av Skåne nämndes bara kort och i väldigt milda ordalag. Allting drogs till sin spets i ovanstående konstinstallation som illusterade en Dansk flagga....

Som brann upp, om och om igen.
men... med Svenska staten som huvudfinansiär får man väl helt enkelt acceptera lite danskhat

Det hela var dock snabbt glömt när fiskavdelningen som jag helt förträngt upptäcktes!
Genomskinlig fisk liksom!
Hur coolt är inte det!

och Pirayor!

och en, för dagen, något trött elektrisk ål!

Inga kommentarer: