söndag, januari 28, 2007

För att komma till staden måste vi gå genom skogen!

Jaha, då ska jag snart åka tillbaka, det gick snabbt. Fruktansvärt snabbt.
Tid, i försvarsmakten, det är lite som hundår och sådär, 14 dagar på livgardet är ungefär att jämställa med 2 månader normal tid. Nu ska jag tillbaka, i 5 försvarsmakts dagar, om jag inte får min beryktade frisedel för att jag inte är helt frisk i huvudet, men det verkar ju inte min plutonchef vara heller, så jag kanske passar in alldeles utmärkt trots allt.
5 dagar på livgardet, sen är jag ledig i 3, sen 5 till, sen ledig 2, sen fältvanevecka, sen 2 lediga. osv. osv. i 11 månader.
Vad i helvete har jag gett mig in på egentligen?
Jag gillar ju inte ens vapen!
Något som är trevligt med försvaret, det är att det faktiskt yttras några legendariska citat om dagen, som rubriken till exempel, någon frågade plutonchefen om vi som stadsskyttesoldater måste öva mycket lättbruten terräng (skog), och det var svaret vi fick.
Lt.Lundvall under utbildning av hur man bär fältmössa 90 (En keps) korrekt:
"Mössa av! (Lång konstpaus) Ni ser ju för fan ut som ett gäng rövknullade ryssar som legat i flottan alldeles för länge!! (Konstpaus) Nu gör vi om det här, och försök att lyckas denna gången."
Lt.Karlsson när jag står och lutar mig mot väggen i korridoren under uppställning:
"Aspegren! Vi uppskattar att du försöker hjälpa till, men väggen står alldeles utmärkt själv."
Ett annat klassiskt citat som alla i lumpen har hört:
"Gör om, gör rätt!"
Det finns hur många som helst, om jag inte får min frisedel kommer ni få höra många till.

1 kommentar:

Rxn sa...

HAHAHA drop it out then