måndag, januari 25, 2010

Tell me how you feel in five words or less.

Det övergick till att konstatera att det gäller att skapa sin egen tur här i världen, sagt och gjort och så blev den äntligen (http://livsbetraktelser.blogspot.com/2009/12/what-feeling.html) min! I vad som förmodligen kommer bli den absolut dyraste provningen jag är med om på väldigt, väldigt länge. Utöver dom 6 här nere, som inte går av för hakor var för sig, så togs det också ett par slurkar av lite sötviner, som fram tills i torsdags stod i toppen på min hatlista.. Inte alltför sällan har jag slängt ur mig att "alla viner som är söta är defekta, och bör behandlas därefter".



Det var då, och nu är nu, för i ovanstående flaskinsamling så döljde inte mindre än två Eszenciaviner sig. Eszencia som för mig betydde absolut ingenting, men mina vänner, som jag vet älskar när jag djupdyker in i helt irrelevanta ämnen, låt mig klistra in lite information om Eszencia.

"Eszencia: Also called nectar, this is often described as one of the most exclusive wines in the world, although technically it cannot even be called a wine because its enormous concentration of sugar means that its alcohol level never rises above 5-6 degrees. Eszencia is the juice of aszú berries which runs off naturally from the vats in which they are collected during harvesting. The sugar concentration of eszencia is typically between 500 g and 700 g per litre, although the year 2000 vintage produced eszencia exceeding 900 g per litre. Eszencia is traditionally added to aszú wines, but may be allowed to ferment (a process that takes at least 4 years to complete) and then bottled pure. The resulting wine has a concentration and intensity of flavour that is unequalled, but is so sweet that it can only be drunk in small quantities. Storage of Eszencia is facilitated by the fact that, unlike virtually all other wines, it maintains its quality and drinkability for 200 years or more."

och jag överdriver inte för en sekund om jag säger till er att den närmaste beskrivningen jag kan göra är att det var som att dricka guld.
2500:- för 375ml, nu är bara frågan hur jag ska lura i dem att jag har ett behov av att prova fler, och oftare..

Inga kommentarer: