torsdag, maj 15, 2008

Det Måste Vara Radion.

På mitt förra bolag prioriterades produktkännedom och vinkunskap högt, jag erlades en grundlig kunskapsbas om vin, vinområden, sprit, öl och allt annat du kan tänka dig.

På det bolag jag arbetar nu prioriteras livskunskap. Jag har t ex kommit fram till att värnhem inte är en plats, så mycket som ett tankesätt och en livsstil.
Ett annat exempel är vad dom a-lagare som hänger precis utanför entréen till bolaget kallas?
Skyltdockor!
Eller när en av våra stammisar utan relation till ungern som bor hos stadsmissionen helt plötsligt börjar prata ungerska med någon random gästarbetare i kön (Jag hann inte fråga vad för fler språk han talar).
Eller när vakt-Mats börjar prata mandarin med en annan stammis.
Eller när DJ-Serbien firar att han varit på värnhem i 5 år med picknick i rörsjöparken med de närmaste.
Eller när jag nämner att jag kanske behöver en cykel, får erbjudandet att betala en av våra stammisar, Malmös bästa cykeltjuv, för att fixa fram en.
Det känns även skönt att jag är dem halv-aggresiva värnhemspolackernas favorit på systemet. Deras främsta företrädare meddelade det till mig idag.

På en annan not.
Visste du att Usama bin Laden var saddam-motståndare och erbjöd den saudiska regeringen en mujahedinarmé på 100 000 man för att försvara saudiarabiens gränser. Vilket saudierna logiskt nog tackade nej till och importerade en halv miljon amerikanare istället.
Visste du även att Irak under Saddam en gång hade världens 4:e största armé. Paramilitära och frivilligstyrkor exkluderade.

1 kommentar:

Anonym sa...

En mycket intresant sak med den armén var att han betalade för den med pengar han fått av b.l.a. saudierna och IMF, som dessa nu i sin tur kräver tillbaka från det irakiska folket.