måndag, februari 18, 2008

Nadsat

Under min sista aktiva tid i Stockholm har jag för mig att det fanns en grupp som sysslade med positiv omvandling av arbetsmarknadsrelaterade ord. Inspirerade och förmodligen baserade i feministrörelsen. Jag tycker mig även minnas att jag tyckte det var sanslöst korkat och när det kom på tal manifisterade ytterligare något tal om hur fruktansvärt felfokuserad hela feministrörelsen är. Irrelevant egentligen. Positiv omvandling menas med att du vänder negativa ord till något positivt. Det här är ungefär samma sak, du bara konstruerar om orden istället. Kanske borde kallas positiv omstrukturering, jag vet inte, saken är iaf att jag tror att de påstod något i stil med följande.
Arbetslös = Arbetsbefriad
Arbetsgivare = Arbetstagare
Arbetstagare = Arbetsgivare
osv. etc. ni kan nog räkna ut resten själv.
Så för att komma till poängen, vad gjorde jag då min första dag som arbetsbefriad? Ett urval:
Skrev in mig på AMS och hamnade i en ungdomsgrupp med möte den 4 mars.
Gick till Unionen och fick veta att jag var på fel kontor.
Gick till rätt kontor och fick veta att jag borde kunna få a-kassa, trots att Herr.Reinfeldt med bihang sitter vid makten. HA!
Gick hem och kom på att jag gett fel nyckel till vaktmästaren.
Skrev lite CV (Resultat presenteras vid senare tillfälle) och kollade upp jobb jag kan söka (Jag kan inte söka dem förrens jag gjort färdigt mitt CV).
Åkte till min Far och började tvätta lite.
Gick hem. Sjukt fint väder btw.
Kollade lite fler jobb och fortsatte stissa med mitt CV.
Gick ut med filip. Igen. Vi börjar bli kompisar med alkisarna i rörsjöparken nu. Igår berättade en att hans hund en gång i tiden kostade 16 000. Filip kostade 10.
Lagade mat, fotade lite. Kollade på 60 minutes. Min nya hobby.
och nu sitter jag här.
Snart ska jag ut med filip, igen.
Sen ska vi fortsätta på mitt CV, bada och läsa Clockwork Orange

Icke helt onajs. If i may say so myself.
Om jag slipper soc blir jag fan stört glad. Heja A-kassan.

Inga kommentarer: